Blauw licht, gevaarlijk of niet?

Blauw licht, wat is het en waar moeten we op letten?
Je zou haast denken dat iedereen ondertussen een smartphone heeft, maar bronnen zoals computable laten ons weten dat ondanks de markt verzadigd blijkt te zijn, er toch nog een extra groei voorspeld wordt. Deze groei zal bij de 45-plussers te vinden zijn.
De smartphone wordt steeds dominanter en hij wordt voor meer en meer zaken gebruikt. Daarom is het niet zo verwonderlijk dat er ook meer en meer artikels verschijnen over mogelijke smartphoneverslavingen en de negatieve effecten van blauw licht. Maar wat is blauw licht nu eigenlijk en wat zijn deze zogenaamde negatieve gevolgen?
Optiek De Belser zocht het voor je uit.
 
Wat is blauw licht?
Blauw licht is niet altijd ongezond. De zon, onze grootste natuurlijke bron van licht, straalt namelijk blauw licht uit. Er bestaan ook energielampen die zodanig ontworpen zijn dat ze blauw licht verspreiden.
De schadelijke bronnen van blauw licht zijn beeldschermen zoals tablets, laptops, smartphones, televisies, … Een reden waarom het blauwe licht van deze schermen schadelijk is voor onze gezondheid en bijvoorbeeld de energielampen niet is omdat dit type blauw licht een zeer korte golflengte heeft, hierdoor heeft het licht een sterk doordringend vermogen.

De 3 grote gevolgen van blauw licht:
  1. Fysieke en psychische klachten (Digital Eye Fatigue)
Indien je een bureau-job hebt en als je na een lange vermoeiende dag last hebt van vermoeide, droge of juist heel vochtige ogen, hoofdpijn, last van je schouders of hoofdpijn, is het misschien aan te raden dat je kiest voor een bril met een blauwe lichtfilter in je glazen. Het langdurig gebruik van digitale apparaten zoals televisies, computers en smartphones kan namelijk oogvermoeidheid veroorzaken.
  1. Slecht slaapritme
We raden je ook aan om niet vlak voor het slapen gaan nog vlug doorheen je Facebook Feed te scrollen of nog binnenkomende mailtjes te lezen en beantwoorden. Het blauwe licht van je tablet of smartphone vermoeilijkt het namelijk om rustig in te slapen. Het felle licht en je ogen geven het signaal aan je hersenen dat het nog dag is. Er zijn smartphones die tegenwoordig automatisch overschakelen naar een soort van nachtverlichting om je ogen ’s avonds het blauw licht te besparen, maar we raden aan om de smartphone toch aan de kant te leggen.
  1. Netvliesveroudering
Overmatige blootstelling aan blauw licht kan, net zoals Uv-licht, onherstelbare schade aanrichten aan je netvlies, dit werd aangetoond door de Universiteit van Toledo. Netvliesveroudering of maculaire degeneratie kan veroorzaakt worden door het natuurlijke verouderingsproces van het oog, maar uit het onderzoek blijkt dat blauw licht het proces van netvliesveroudering kan versnellen. Netvliesveroudering kan de oorzaak zijn van (gedeeltelijke) blindheid.
Wat nu?
De bedoeling van dit artikel was niet om je bang te maken, maar om je in te lichten over wat blauw licht nu is en wat de mogelijke gevolgen van een overmatige blootstelling kunnen zijn.
Zorg dat er voldoende afstand tussen je ogen en het beeldscherm is, minimum 60 cm zou voldoende moeten zijn. Knipper ook regelmatig met je ogen en gun ze wat rust door contact met digitale schermen te vermijden vlak voor het slapengaan.
Wil je je ogen extra beschermen en wil je je graag informeren over een beeldschermbril of glazen met een speciale coating? Wij helpen je graag persoonlijk verder.